Friday, January 1, 2010

inovasi

Perkataan inovasi berasal daripada bahasa Latin dan pada asalnya membawa maksud ‘pembaharuan’. Kebanyakan orang mendefinisikan inovasi sebagai pembangunan teknologi baru, atau aplikasi sesuatu teknologi dalam kegunaan tertentu. Dalam kertas kerja ini inovasi didefinisikan sebagai kebolehan untuk mencipta kemahiran di dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan peluang untuk meningkatkan atau memperkayakan taraf hidup masyarakat. Harvard’s Theodore Levitt mengatakan “innovation is doing new things”. Seorang usahawan yang berjaya itu perlu berfikir dan melakukan sesuatu yang baru atau memperbaharui yang lama dengan cara/jalan yang baru.

Drucker, Peter Ferdinand merupakan tokoh yang bertanggungjawab di dalam mengetengahkan inovasi dan ini diakui oleh beberapa pihak seperti Wall Street Journal dan Fortune.

“The dean of this country’s business and management philosophers.”

Wall Street Journal.


“Any book by Drucker is rewarding, and it is impossible to read the man without learning a lot...... Drucker’s ideas continue to display a force and resonance that leave him pretty much in a class by himself.”
Fortune.


Tujuan inovasi ialah untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan baru bagi para pengguna dengan teknologi sebagai terasnya. Namun demikian sesetengah orang berpendapat bahawa inovasi tidak semestinya melibatkan teknologi. Inovasi juga didefinisikan sebagai penciptaan cara-cara baru untuk menyampaikan nilai kepada pengguna. Prof. Hirotaka Takeuchi iaitu profesor bidang pemasaran dan perdagangan antarabangsa di Universiti Hitotsubashi mengatakan untuk menghasilkan inovasi, tidak semestinya ada individu-individu genius di dalam sesebuah organisasi korporat seperti yang dilakukan di Barat.

Di Jepun, inovasi dihasilkan oleh pasukan-pasukan projek kreatif yang dianggotai oleh para pengurus pertengahan. Mereka terdiri daripada para jurutera, para pengurus pengeluaran, para jurujual dan pengurus kualiti yang bekerja bersama-sama sejak mula hingga akhir dalam proses penciptaan inovasi. Di Barat, mereka lebih kepada penggunaan pasukan-pasukan fungsional yang berbeza-beza. Di Amerika, para pakar telah mencipta pelbagai cara penyelidikan dengan tujuan syarikat-syarikat dapat mencipta dan menjual produk baru yang berjaya dalam pasaran. Antara kaedah yang digunakan ialah survei, kumpulan fokus dan soal-selidik.

Di dalam syarikat-syarikat jepun, pasukan-pasukan projek kreatif berfungsi dengan berkesan kerana beberapa faktor. Pertama, pasukan-pasukan itu diberi matlamat yang jelas dan tepat berkenaan apa yang mesti mereka cipta atau hasilkan. Kedua, mereka diberi autonomi untuk mencapai matlamat bagi tugas yang dijalankan. Ketiga, anggota pasukan-pasukan itu dipilih sendiri oleh pucuk pimpinan syarikat.

Kita melihat di dalam syarikat Sharp, mereka menubuhkan pasukan-pasukan khas yang ditubuhkan untuk projek-projek mendesak atas arahan pemimpin. Apabila sesuatu projek itu disebut sebagai projek strategik yang penting, setiap anggota pasukan projek berkenaan di beri lencana emas untuk dipakai. Apabila ada mana-mana kakitangan syarikat itu diminta oleh pemakai lencana emas supaya membuat sesuatu tugas yang susah, orang itu akan cepat-cepat dan bermati-matian melakukan kerja tersebut.

Untuk menerangkan perkara ini, satu contoh dapat digunakan. Syarikat Matsushita Electric dulu lebih dikenal dengan gelaran maneshita, yang bermaksud “tukang tiru”. Walaupun ia sebuah syarikat yang besar dan berjaya ia bukan sebuah syarikat inovasi. Tetapi, sejak ia berjaya mencipta sebuah mesin pembuat roti automatik yang pertama di dunia dan diberi jenama Home Bakery, budaya syarikat itu bertukar sama sekali. Semenjak itu budaya korporat Matsushita Electric berubah daripada budaya meniru kepada budaya inovasi.

Mengkaji proses inovasi dalam suasana organisasi mewakili satu peralihan dari model resapan klasik dari segi beberapa perkara penting. Misalnya, proses inovasi dalam organisasi biasanya dianggap berjaya jika proses itu menyebabkan pelaksanaan (termasuk menginstitusikan idea baru itu), bukan hanya kepada keputusan untuk menerima sahaja. Tambahan pula, seperti yang disebutkan individu memainkan peranan yang aktif, kreatif dalam proses inovasi dengan memadankan inovasi itu dengan masalah organisasi yang dipersepsikan dan mungkin semasa mencipta semula inovasi itu.

Sebuah inovasi tidak patut dianggap sebagai satu yang tetap, tidak varian dan unsur statik dalam proses inovasi, tetapi juga sebagai idea yang longgar dan sebagai yang mudah disesuaikan yang seterusnya akan di definisi dan di definisi semula apabila proses inovasi itu berkembang. Untuk mencipta dan melaksanakan inovasi, Peter F. Drucker menyebut beberapa perkara yang mesti dilakukan, perkara-perkara yang lebih baik jangan dibuat, dan beberapa syarat.

Perkara-perkara yang mesti dilakukan:
Inovasi adalah bersifat konseptual dan perseptual.
Di dalam setiap inovasi terkandung konsep-konsep baru dan persepsi-persepsi baru. Inovasi bukan hasil analisis semata-mata. Ia melibatkan ketiga-tiganya, iaitu konsep, persepsi dan analisis fakta. Seorang inovator hendaklah terlebih dahulu mencipta konsep dan persepsi baru.

Inovasi adalah pengenal pasti peluang-peluang baru.
Para inovator didorong oleh peluang-peluang mencari keuntungan dengan cara memenuhi keperluan para pengguna. Untuk mengenal pasti peluang-peluang itu, mereka melakukan pemerhatian pada trend-trend, masalah-masalah dan perubahan-perubahan yang berlaku di sekeliling mereka.

Untuk mencipta inovasi yang efektif, inovasi itu hendaklah bersifat simple.
Sesuatu inovasi hendaklah mempunyai fokus. Buat satu perkara saja. Kalau inovasi itu melibatkan macam-macam perkara, pengguna mudah keliru; kalau rosak pula, ia sukar diperbaiki; harganya pun mahal.

Inovasi yang efektif bermula secara kecil-kecilan.
Cita-cita yang terlalu besar akan menggagalkan usaha inovasi. Tujuan inovasi hendaklah spesifik. Kita perlu melaksanakan perkara yang sepatutnya dilaksanakan terlebih dahulu.

Aplikasi adalah faktor penting dalam inovasi. Jangan hanya memikirkan apa yang cuba dilakukan oleh inovasi itu. Fikirkan juga apa yang dapat mendorong supaya orang yang sepatutnya menggunakan inovasi itu, mahu menggunakannya. Kalau tidak, nanti akan berlaku keadaan di mana inovasinya betul, tetapi bentuknya salah, seperti yang berlaku kepada alat pembuka durian yang pernah dicipta pada satu masa dahulu. Hingga sekarang orang lebih suka menggunakan pisau biasa untuk membuka durian.

0 comments:

Post a Comment